Back

Nu är jag tillbaka!
Tänkte börja med att svara på kommentarerna jag fick angående maten. Ni som inte är intresserad kan hoppa över denna långa bit ;)


För det första kanske jag skulle skrivit hur mkt gröt jag menar.. Vi har inte börjat "på riktigt" än med maten, det är inte så mycket han får i sig. Så den kan inte ersätta ett mål ännu! Har börjat att ge det för att dra ut på tiden tills han fick ersättning nästa gång. Med ersättningen har det gått 3-4 h emellan innan.
Om vi säger att han äter 07, så kan han inte hålla sig till 12 tex. Då har han fått lite gröt för att kunna dra ut på det till kl 12. Så jag skulle inte (ännu, tror jag) kunna ge välling 07, gröt vid tex 10 och sen tex ersättning vid 14 eller nåt sånt.
Han har inte lärt sig äta riktigt än! Man får inte i han jättemkt och han är inte "matglad" än och öppnar munnen så fort han ser skeden.
Självklart kommer jag byta ut ett mål när vi kommit igång bättre med maten.
Så han äter ju 5 mål om dagen + lite gröt innan 2 mål, men det räknar jag in lite i den måltiden. Så jag tycker inte det är speciellt mycket när man tänker på att det är i drickform (ersättning) fortfarande. Innan 6 månader behöver dom ju inget annat. Men jag har gett nåt litet nångång sen han var 4 månader. Men som sagt, inte förrns nu som vi börjat lite mer seriöst. 
Och ang mellanmål som frukt, det skulle då vara fruktpure? Jag vill inte ge han så mkt fruktpureer i början, utan börja med grönsaker/mat så han lär sig äta det och inte blir van vid det "goda". Många som får det svårare då med maten..
Han har nyss blivit 6 månader så det känns lite tidigt att redan nu ha kommit så långt att ge riktig lunch, frukt som mellanmål och bara välling morgon/kväll osv. Speciellt då han inte lärt sig äta riktigt än? Visst, har man börjat redan vid 4 månader och hållt på varje dag så, men det har ju inte vi.
Blev lite långt det här ;) Men som sagt, vi ska börja mer och mer med mat nu och då försvinner ju ersättningen eftersom. (Ang välling, nu har jag bara velat ge det på kvällen/natten (börjat för 1,5 v sen med välling) så han ska känna en skillnad i mättnad på dag/natt eftersom han hittills har ätit 2-3 gånger på natten. Vi har nyss fått ner det till 1 gång. Nu när han börjar vänja sig att sova mer på natten funderar jag på att byta ut ersättning även på dagen)
Nog om detta =)


Hinner inte skriva mer nu, Eric har vaknat! Uppdaterar senare!

Kommentera gärna igen om det jag "svarat".

Kommentarer
Postat av: nikita

i fruktväg kan du ge honom mosad banan eller rivet äpple utan skal, jättebra mellanmål !!

2008-05-22 @ 16:19:20
URL: http://nikital.blogg.se
Postat av: Lisa

Opps..Kommenterade lite längre ner..:)

2008-05-22 @ 17:43:23
Postat av: lotta

Bara grabben är nöjd och mätt så ordnar det där sig.
Och att han följer sin "kurva".
Ha de Great!

2008-05-22 @ 20:23:14
URL: http://lottapluskentlikamedbon.blogg.se/
Postat av: Hannah

vart är bräckekorten??? ;)

2008-05-22 @ 20:48:56
URL: http://www.kinda.blogg.se
Postat av: pinglan

Alltså, jag tror inte att du behöver vara så "stressad" över det här med maten. När han behöver äta, så kommer det att märkas! Men kör på med morötter och potatis och sånnt, men det här med att de inte vill äta riktig mat om de börjar med fruktpuré, det stämmer inte. För vi började med fruktpuréer först:-)Och Amira är ju ett riktigt matvrak idag, eller hur:-D

2008-05-22 @ 20:56:11
URL: http://pinglanm.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0