Eric?

Vi hamnade i namn-talk igår igen.. Minns att jag skrev ett inlägg för ett par månader sen att jag fortfarande inte var helt nöjd med Erics namn. Känner fortfarande så..!

Jag tycker att allas barn passar så himla bra i deras namn! Men inte Eric.. Eller nu har man ju blivit van bara för att han har haft namnet i ett år. Men det känns inte rätt. Ibland när jag pratar med någon i telefon tex, och ska säga hans namn så känns det konstigt. Som att jag pratar om någon annan. Förstår ju om ni tycker att han passar i det, eftersom ni oxå blivit van. Och oftast blir ju andras barn just "Eric", "Pelle", "Nils". Visst känns han som Eric nu, men inte på rätt sätt. 
Förstår ni hur jag menar?

Till saken hör, att jag hade TRE Erik i min klass 1-6. Även att Erik och Erik bodde på min gata och vi var med varandra mycket.. Så jag kan inte koppla Eric riktigt till mitt barn. Finns liksom så många andra som man tänker på..

Jag tänkte att efter ett år måste det ju kännas bra.. Men nej. 

Vet inte hur jag ska göra.. Känns som att NU är sista chansen att byta OM man ska. Innan han börjar dagis och fler kommer använda namnet och han kommer förstå ännu mer att det är just han. 

Han förstår ju nog rätt bra att det är han nu, men kan nog vänja sig fort om man skulle byta. M säger ju Karim till honom så han borde redan vara lite förvirrad ;)

Har faktiskt inget namn som jag VET säkert.. Även nu när han är ett år, känner jag inte att "just det" namnet skulle passa. Varför ska det vara så svårt??

Men det finns två som jag gillar, eller ja tre då. Om man räknar med Jonathan som jag var inne på länge. Men annars är det Isac och Elton. Minns att Hannah nämnde Elton när han var liten.. Men då kändes det inte riktigt rätt. Nu tycker jag det är jättefint. Kort och enkelt, men ändå lite tufft! Tänkte först ta det namnet om jag skulle få en till pojke någon gång, hehe. Eric Clapton och Elton John! =P 

Samtidigt vill jag inte ta bort Eric helt, eftersom det är ett släktnamn oxå. Så då skulle han ha fyra namn (!) 
Men då kan han själv välja sen vad han vill heta. Känner han för Eric då så kan han heta det.. Eller vad han nu vill.

Hannan tyckte Adam eller Jakob, oxå fina namn.

Svååååårt!!!

Vad tycker ni? Är det dumt att byta namn nu när han är över ett år? 






Kommentarer
Postat av: EB

Pröva namn med efternamnet samtidigt

Kalle Bo.....

Pelle Bo.....

osv

det är inte alla namn som passar med hans efternamn!!!!

Får man överhuvudtaget byta namn nu efter ett år??

Och visst är det bara en gång man får byta,

då kan han inte byta sen.



Finast är nog Olle B

2009-01-05 @ 10:38:21
Postat av: Linda

Velmaja! ;)

2009-01-05 @ 10:56:35
URL: http://lindzanengman.blogg.se/
Postat av: Lotta

" The kid Formerly Known As Eric"

Det blir väll bra?..=)

En polares unge sa att de var en flicka på hans dagis som hete Lilleskutt.

Så det är bara att hitta på nått fint!

2009-01-05 @ 11:50:52
Postat av: nikita

personligen så tycker jag INTE att du ska byta namn på honom, för jag tror säkerligen att han vet att eric är han lixom.

och han har ju ändå hetat de så länge, tror det bara skulle bli struligt om du bytte eftersom han är Eric för alla ..

varför kallar m honom för Karim ? blir inte det struligt?

2009-01-05 @ 12:16:11
URL: http://nikita
Postat av: K

Ja han ska inte byta förrän han vill själv tycker jag och då är han så nöjd med Eric så...........

2009-01-05 @ 12:39:18
Postat av: pinglan

Gör precis som du vill, tycker jag, men ha kvar både Eric och Karim. Jag känner en liten flicka som har typ 7 namn, och det är ingen överdrift.

2009-01-05 @ 13:07:10
URL: http://pinglanm.blogg.se/
Postat av: Hannah

Måste kännas rätt. Han ska ha det hela livet. Elton är ju fint ;)

Tur att du är där nere i slipper alla minusgrader, brrrr

Kramis

2009-01-05 @ 13:14:07
Postat av: Titti

Bara tanken på hur Elton J ser ut tar ju bort det namnet!!!!

2009-01-05 @ 13:55:12
Postat av: Jack

Grym blogg !

Du måste ju vara med i min månadens blogg tävling på min blogg ;) !

2009-01-05 @ 13:59:39
URL: http://fotografjack.blogg.se/
Postat av: Eva

Jag tycker han e så söööt o namnet Eric passar honom

Annars tycker jag Truls

2009-01-05 @ 15:02:59
URL: http://evadahlstrom.blogg.se/
Postat av: Anonym

jag tycker han ska ha kvar båda sina namn =) men kanske byta plats på dom :)

fast Elton e ju också fint och det passar han också i. hmm förstår att du har svårt att bestämma dig. hehe

2009-01-05 @ 15:53:15
Postat av: josephine *Elikas mamma*

Byt inte namn... Varför säger ni 2 olika namn till honom? Eric är ju ett jätte fint namn :-)

2009-01-05 @ 16:43:13
URL: http://wwwmammatillelika.blogg.se/
Postat av: Tulay

Min syster har 2 namn. Jag säger Evin, dagis säger Evin, men resten av familjen o släkten säger Sara. Hon är inte alls förvirrad.

2009-01-05 @ 20:02:42
URL: http://tullisen.blogg.se/
Postat av: Anonym

Oj jag skulle nog inte bytt.

Kanske mera lagt till ett, Men inte byta tilltalsnamn.

Tycker Eric är fint.

Det heter min bror=)

Lycka till!

2009-01-05 @ 20:06:05
Postat av: Anonym

Jag tycker att ni ska göra som ni vill. Det är erat barn och jag tror att det går bra att byta nu om det är så ni känner! Men ni borde kanske göra det snart isf som sagt. Skulle vara tråkigt att ha ett namn på sitt barn som känns fel, jag tycker det är underbart att ha ett namn på mitt barn som jag tycker passar exemplariskt. Lycka till!

2009-01-05 @ 20:41:05
Postat av: -C-

Oj vad svårt!



Samtidigt som jag kan förstå att det känns fel att ens barn heter "fel" så är nog mitt råd:



..lägg till ett lr två namn som DU gillar men behåll tilltalsnamnet till han själv kan välja vilket han vill ha som tilltalsnamn.



Om du verkligen känner för att byta ändå så är mitt råd att behålla de ha redan har, bara lägga till ett. Och byta ganska snart. Som du själv skriver.. Innan dagis mfl börjar kalla honom Eric.. =)



Bra vore ju om du verkligen VET vilket namn du vill ha på honom innan du byter. Så att det inte "känns fel" igen.. ;)

2009-01-06 @ 23:50:03
URL: http://-c-.bloggagratis.se
Postat av: Anonym

Ursäkta, men detta är nog bland det värsta jag har läst någon gång. Man har typ 9 månader på sig att komma på namn till sitt barn och nu är han runt 1 år om jag inte har förstått alldeles fel? Man byter inte namn på sitt barn. Det får han sköta själv, isåfall. Tycker iallafall jag. Herregud!

2009-01-08 @ 00:00:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0