Lördagkväll nu blir det andra bullar

Japp! Nu ska jag börja med Erics nya "rutin-schema". Det har gått alldeles för långt med hans sömnvanor och maten för den delen på sista tiden. Men jag tänker inte köra någon speciell metod.
Tror inte att han kommer (eller jag orka) kunna sova hela natten utan mat. Men för att få lite bättre rutiner och att jag ska kunna sova fler timmar sammanhängade så ska han få mat runt 22-23 när jag lägger mig. Sen måste han kunna klara sig tills kl 06 innan han får välling igen! Det kommer bli mest jobbigt runt 03-06.. Men vi måste ta några jobbiga stunder. Det handlar bara om ca 7 h som han inte äter, och det är inte mycket. Eller hur!?
Vi måste ju börja nånstans och den här ändringen känns mest genomförbar för tillfället.

Har gjort upp ett mat- och sovschema:

06  Välling - sova en stund till helst till 07
08  Frukost
11  Lunch - efter det sova 1,5- helst 2 h
14  Mellanmål
17  Middag
18.30  Gröt - sen i säng
23  Välling

Har tagit bort välling vid läggdax så att han ska kunna somna då utan att dricka välling.
Egentligen skulle det vara bra om han kunde sova 2 ggr per dag. Men det är jättesvårt att få honom att somna innan 11 nu för tiden.. För han har börjat sova lite längre på mornarna.. Så vi får sikta in oss på en gång om dagen och minst 1,5 h då. Men är han trött vissa dagar kan man ju dela på dagvilan till 2 ggr. Men jag vill helst inte att han sover efter 16. Jaja, nu hoppas jag att vi kan få in dom här rutinerna. För som det är nu har vi inga alls känns det som.

Ikväll fick han i alla fall gröt strax efter 18.30. Sen vid 19 la jag honom. Han var inte på humör då. Jättegrinig! Första natten jag lägger honom nere nu i spjälsängen igen. Har ju sovit uppe ett bra tag på madrasserna. Så det kan ju ha lite med det och göra oxå. Men tillslut så, tog ca 30 min.
Nu jäklar ska jag inte fjanta ur heller! Till 23 kan det ju inte heller vara problem att sova när man fått gröt! Och då ska han få en full flaska som han ska klara sig på till 06...

Grejjen är att jag vet inte vart jag ska sova. Vill inte sova där inne så han vänjer sig vid det, eller störs av mig. Vi har inte gjort i ordning i vårt sovrum. Jag får antingen sova uppe på madrassen eller fixa till i vårt rum lite.

NU innan jag skrivit klart så hann han vakna första gången.. Och det tog lite tid att få honom att somna igen.. Säkert 10-20 min.... Kom på det att det kanske inte var bästa kvällen att börja. För han åt ingen middag.. blev mer som ett mellanmål vid 17. Så han har nog inte lika bra mättnadskänsla kanske. Men jag tror oxå att det är mkt med "nya" rummet. Aja det lär bli några till uppvak innan 23. Ska gå ner så jag är nära och kan gå in fort när han vaknar till. Blir svårare att få honom att somna om om han hinner "grina upp sig så mkt".

Hoppas på det bästa inatt.. Räknar inte med så mkt sömn.............

Go kväll


Kommentarer
Postat av: Linda

Kämpa på! :)

2008-12-20 @ 20:33:04
URL: http://lindzanengman.blogg.se/
Postat av: malin

Javisst! Så nu bor det en liten tjej här oxå..hihi =) vi får träffas nån ddag. =)

2008-12-20 @ 21:08:20
URL: http://mnordstrom.bloggagratis.se
Postat av: Sara

heja Lotta! =) Förstår att det måste vara jobbigt, men vad skönt om det lyckas snart!

Jag har gjort felet att sova med Emmy nu då hon varit sjuk jag...Illa illa, men vad gör man? =P

2008-12-20 @ 21:32:53
URL: http://acidangel.bloggagratis.se
Postat av: Frida

Men det där låter väl bra. :) Så gjorde jag med Theo också, ingen speciell metod utan körde på själv med det som kändes rätt, och det gick mycket bättre än förväntat. Hoppas att ni får till det, och ge inte upp det ÄR värt att vandra som en zoombie ett par dagar om man tillslut får sova på nätterna!! LYCKA TILL! Kramar

2008-12-20 @ 21:42:03
URL: http://bsomibaby.blogg.se/
Postat av: Maria

Lycka till!



Undra hur det ska gå för mig då den dagen kommer. Lilla fröken tar inte ens flaska, utan jag ammar bara. Hon ligger bredvid mig i sängen hela nätterna, med bröstet inom räckhåll så hon kan ta sig en slurk om hon blir sugen;)) Har ingen aning om hur många gånger hon äter, men jag är ganska trött ;((

2008-12-21 @ 00:07:08
URL: http://mariad.blogg.se/
Postat av: Sara

har en utmaning till dig, i min blogg =P

2008-12-21 @ 00:29:46
URL: http://acidangel.bloggagratis.se
Postat av: nikita

hoppas det gick hyffsat inatt.

Hade jag bara orken skulle jag försöka med Albin också, för nu är han uppe i 2ggr mat per natt igen :S men då man ska upp å jobba osv .. så har man noll ork till å trula på på nätterna.

Hoppas du skriver hur det går, men hur har du tänkt, ska du väcka honom vid 23 varje kväll och ge honom välling ?

2008-12-21 @ 07:20:44
URL: http://nikital.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej Lotta. verkar som en fix ide från sonen. Så där höll min Linus på oxå när han var liten 1.5 åring jag fick tipset av Bvc att pröva ge honom ljummet vatten i flaskan för han var ju egentligen bara törstig för han var en varm kille. Jag ställde 2 nappflaskor med vatten vid sängen som han själv tillslut kunde nå, trixade massor med att han skulle sträcka sig själv efter dessa o till slut efter 6 dagar tog han dom själv o somnade om o jag som förälder fick sova..... en ide att kanske pröva?

2008-12-21 @ 10:24:20
Postat av: Lotta

Oj, vad han äter!

Bon äter bara 5 gånger per dag, osså lite majskrokar eller ett rån...

Men de är ju olika hungriga de små.

Hoppas det fixar sig så ni får sova nått bägge två, kanske blir bättre när Eric börjar dagis.

Ha det fint!

2008-12-21 @ 21:44:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0