Sorry

Kanske var lite dumt att skriva negerboll i föregående inlägg. Men jag har alltid sagt så så det blev så.. Men jag tänkte faktiskt på det när jag skrev, så jag skulle använt chokladboll. Men nu när det redan är publicerat så känns det fjantigt att gå tillbaka och ändra eftersom många läst det. Nu får jag stå för det jag skrev. Därför skriver jag så här istället. Förlåt om ni tog illa upp. Ska försöka tänka mer på hur jag uttrycker mig. Det ser inte bra ut när man skriver så. Men nu har jag erkänt mitt fel i alla fall och hoppas ni godtar "ursäkten" om att det var dumt skrivet. Men jag hoppas ni förstår att jag absolut inte acossierar ordet till något annat än bakelsen! Chokladbollar låter bättre så nu heter det så för mig i fortsättningen även när jag pratar. Men nu behöver det ju inte bli en lång uppsats om ämnet så jag sätter punkt här.  

Jag orkade i alla fall inte baka igår! Somnade vid 21..! Det var skönt!

Idag ska jag till tandläkaren =/ Tror faktiskt att jag kommer ha hål! Tråkigt.. det är ju inte gratis att laga. Men men vi får se! Blir säkert lunch på stan innan. Restan av dagen får vi se.

Hoppas ni får en trevlig start på veckan!

Kommentarer
Postat av: Emma Halvarsson

Men va 17..man säger ju vitlök och vitsås oxå..;-)

2008-10-27 @ 08:00:18
URL: http://emmzan80.blogg.se/
Postat av: Emma Halvarsson

Jo men jag tror jag klarade mig rätt bra från att handla en massa onödigt...men det blev en massa nya julsaker men jag kan ju iaf skylla på att vi har mycket större hus nu och har ca 6 fler fönster att ha ljusstakar och sånt i =) Men nästa gång blir det julklapparna som ska inhandlas men då blir det shoppinglista så man VET på ett ungefär vad man ska handla =)

2008-10-27 @ 09:26:00
URL: http://emmzan80.blogg.se/
Postat av: Anonym

absolut godkänner vi "ursäkten" hehe låter töntigt..inte värsta grejen, var inget illa menat gentemot dig! gillar bara inte de ordet, och de skulle jag sagt till vem som helst. tycker de e så onödigt o säga när de finns andra ord som kokosboll,chokladboll osv, ordet negerboll finns inte äns, de e nån dum rasse som suttit o kommit på att oh nu ska vi kalla dom här för "negerboll", de e så fruktansvärt kränkade o förnedrande för en hel ras! ordet neger kommer ju från nigger som betyder slav som man kallade alla svarta på den tiden, fattar inte ens varför man använder de ordet! jag har aldrig växt upp med ordet negerboll, min mamma skulle bli skit arg om jag använde de ordet, så jag har aldrig som liten eller nu använt de ordet, och jag vill absolut inte att aliyah ska behöva få höra de ordet! aja värsta brevet de blev nu hehe..men aa du förstår nog :) no harm!

2008-10-27 @ 10:02:53
URL: http://www.divamom.se/cey84
Postat av: malin

Jaha, då ligger man risit till! haha negerboll brukar jag säga..har inget emot andra kulturer och människor, brorsan har ju barn med en asiat! Bara för att det heter så, så behöver det inte betyda nåt!

jaja..kostigt att man inte kommer in på hennes sida som skrivit...





Men man tar livet kanske för lätt...=)



Lotta vad säger du till helgen då?? =) hihi, har lust att hitta på nåt!

Vi kan väl höras?



kram

2008-10-27 @ 10:46:36
URL: http://mnordstrom.bloggagratis.se
Postat av: Anonym

"Jaha, då ligger man risit till! haha negerboll brukar jag säga..har inget emot andra kulturer och människor, brorsan har ju barn med en asiat! Bara för att det heter så, så behöver det inte betyda nåt!"



men Du skiter i om de sårar och kränkar en HEL ras!? jag har själv en halvafrikansk dotter, och skulle aldrig acceptera de ordet, hon ska inte få växa upp med de rasistiska ordet! de finns nått som kallas respekt? min blogg är lösenskyddat därför kommer du inte in på den!

2008-10-27 @ 11:25:10
URL: http://www.divamom.se/cey84
Postat av: Anonym

Håller me dig Lotta, nu lämnar vi de! synd att inte andra kan de..

2008-10-27 @ 11:25:57
URL: http://www.divamom.se/cey84
Postat av: Josephine

fniss Här var det visst "bollar" i rullning! ;) Jag säger inget om det så har jag ingenting sagt. Hoppas ni mår bra! Vi saknar er!! Kramar!

2008-10-27 @ 19:34:28
URL: http://joxzephine.blogg.se/
Postat av: malin

nu fick man tydligen inte lämna EN kommentar utan att få "vissa kan inte lämna det"

ursäkta mig om jag kommentarede 1 gång, ta det inte så allvarligt, kan tyvärr inte rå för att du blev så upprörd, men det finns mycket bättre saker att lägga enegin på! Jag måste verkligen vara en dålig människa, eftersom jag sårar och kränker en HEL ras. Så bara för att jag har sagt negerboll nån gång i mitt liv så respekterar jag inte andra kulturer, det var nåt nytt. tråkigt att du länkar sidan osså kan man inte komma in på den... Jaja, tycker bara att man ska kunna diskutera utan att börja med att man sårar och kränker en hel ras och saknar respekt. Men nu lämnar vi det här..=) trevlig dag!

2008-10-28 @ 15:33:09
Postat av: Anonym

TILL MALIN: ja du tror ju att de e helt okej att säga negerboll för att din brorsa har barn med en asiat och att du respekterar alla kulturer? och bara för att du har sagt negerboll hela ditt liv så e de helt okej ävenfast du kränker förnedrar och sårar en hel jävla ras!?

"Så bara för att jag har sagt negerboll nån gång i mitt liv" skrev du, men i ditt tidigare inlägg skrev du "haha negerboll brukar jag säga" hur ska du ha de?? Jag har aldrig sagt att du e en dålig människa, du skrev de själv, tråkigt att du tycker så om dig själv..

Tydligen så respekterar du ju inte andra människor eftersom att du säger ett så kränkade förnedrande ord! hade du respekterat andra människor hade du ju inte använt de ordet, eller hur? eller du kanske gillar o såra folk? de verkar ju så..

jag länkar till min blogg för att lotta ska kunna se att det är jag som kommenterat, hon har nämligen mitt lösen, capish?

men kanske måste vi gå så långt att vi helt enkelt förklarar varför "neger" är ett stötande ord. Ordet "neger" kommer från början från det portugisiska ordet negro som betyder svart. Slavägare i Brasilien började använda ordet om de personer de höll som slavar. Slavarna betraktades inte som människor utan som ägodelar. Ordet har därför blivit starkt förknippat med förtryck och brist på respekt för alla människors lika värde!

Sedan kanske det är så att de flesta som säger "neger" inte menar något illa. Om jag vuxit upp i en familj där ordet "neger" använts när man talat om en person med mörk hudfärg hade det antagligen blivit naturligt även för mig att använda den betäckningen. Och visst kan jag förlåta dessa människor, de som "inte menar något illa" och de som "inte vet att det är ett fult ord". Men den dag någon talar om för dem att det är ett stötande ord och de fortsätter använda det, den dagen är de inte längre förlåtna. För varför måste de envisas, varför vara så himla stolt att man säger "jag har minnsan använt detta ord i trettio år och jag tänker inte sluta". Till dem vill jag säga "Oj, vad du är duktig som har använt samma ord som slavägarna använde. Oj, vad du är duktig som sårar andra människor". Men om de tar sitt förnuft till fånga och säger "jaha, är det så att en stor del av Sveriges befolkning blir sårade när jag använder detta ord, då slutar jag upp med detsamma". Det är dessa människor, de som vågar erkänna sina brister, utvecklas och gå vidare, som kan känna sig stolta!



Hoppas du fick dig en tankeställare.

over n out!



2008-10-28 @ 18:03:04
URL: http://www.divamom.se/cey84
Postat av: malin

hur blev det med att lämna detta? spelar ingen roll va jag säger, du har redan bestämt att jag inte respekter nån, tycker väl att jag rasist och allt vad nu tycker,, tråkigt för dig. och allt över en chokladboll. Om du vill få människor ska bättra sig och ändra sina vanor om dåliga ord så gör du det inte bra, tyvärr. Du kan säga allt dettta på ett mycket bättre sett. Börja inte med att hoppa på om att dem kränker,sårar, inte respekter, och gillar såra folk. Jaja, nu har du nog sagt allt dåligt du tycker om mig,, så nu är vi väl klar.



malin

2008-10-28 @ 22:49:59
Postat av: Anonym

BRAIN D E A D!

2008-10-29 @ 08:32:21
URL: http://www.divamom.se/cey

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0